Direktlänk till inlägg 28 september 2014

Godmorgon Söndag

Av Aziza - 28 september 2014 09:46

Då var det söndag, veckan är slut!
För många är söndag en vilodag men inte för mig/oss det är vår storstädsdag! Barnen städar sina rum och jag och mannen brukar dela upp Storstädet i övrigt typ han dammsuger och jag dammar moppar ev tar toaletterna o badrum. Måste tillägga att varje morgon 7 dagar i veckan vaknar jag och dammsuger och städar av efter våra rovdjur Esa och Leo, två katter. Våttorkar i vardagsrummets ytor och kök samt moppar vid behov. Men söndagar blir det liksom mer..
Lyxade till det med mannagrynsgröt idag, riktigt gott och länge sen. När man äter det går minnena tillbaka till 80 talet och mina sagoband som jag lyssnade på när jag skulle somna.. Alfons Åberg äter mannagrynsgröt med lingonsylt som han gör till lingonbåtar som driver runt gröten.. Vissa saker etsar sig fast och blir till rena nostalgin och massa minnen från barndomen.

Imorgon blir det havregrynsgröt igen.. Min standard! Om jag inte beslutar mig för att börja med LCHF:D hahaha!! Stundens ingivelse.. Men vi har alldeles för mycket godis kvar sen helgen:/ då blir det svårare..

Snart vaknar nog min son upp i Gbg med mannen och får frukost på rummet .. Riktigt nice!

Han har nån nyhet att berätta när han kommer hem.. Undra vad? Gillar inte sånt snack för då får jag sådana höga förväntningar.. Bättre o vara tyst och säga direkt utan några ledtrådar osv.. Fjantigt kanske men sån är jag..

Idag ska jag laga en orientalisk kycklingrätt med potatis i tomatsås i ugnen och ris till det .. Fast jag vet att min äldsta son var mer sugen på raggmunkar.. De står raggmunkar för kycklingen skulle vi haft igår ju men då vi var själva behövdes de ingen direkt middag ..
Vi får se..

Estonia dagen idag.. Det berör fortfarande i våra hjärtan.. O kommer alltid att göra.. Nu när man läst på en del bla i Aftonbladets Estonia reportage med intervjuer utav några överlevande som berättar om denna katadtrofens natt blir man som mamma ännu mer berörd.. Tänker på filmen Titanic när mamman går ner med sina små barn till hytten och nattar dom med visa och saga .. För att en stund senare drunkna...
Det gick ju väldigt fort för Estonia att sjunka till havets botten..Många blev ju apatiska och kunde inte göra något..
Mina tankar går till dom överlevande denna dag och de anhöriga till dom omkomna.
Dagen efter Estonias förlisning skulle vi till Prag och kommer ihåg min mammas hemska oro och inte kunde sova på båten mellan Trelleborg och Tyskland.. Då var jag 13 år tänkte inte så mycket på det mer än att vi skulle resa iväg hela familjen.. Men nu i efterhand vilket mod att min mamma ändå kom på båten men hon har ju sagt att hon vill inte åka båt mer efter det. Men hon har kämpat mot den rädslan och ska ev åka båt nästa år fast vi får se vad som sker.

En annan sak ... Vi vakna 6.30 idag !! Dagens största minus än så länge ..

Nu blir det att ta tag i städet ensam idag..

Glömde bort.. Igår såg jag ett inslag ju om barn som matvägrar pga sensorisk överkänslighet i munnen.. Min dotter är ju inte undernärd men hon äter typ bara välling och Yoggi.. Försöker med annat o hon tycker om ris med currysås och makaroner men bara en matsked som max ... Detta är så tröttsamt.. Blir så less på att inte kunna se henne njuta utav maten och äta med aptit .. Vi försöker ju även med leksaker o mata vid iPad och tv för att distrahera henne.. Men de är typ omöjligt.. Igår åt hon bara välling och halv dl Yoggi..

Längtar efter att hon ska på lust och sug på mat.. Men de känns långt borta.
Har min förhoppning om att dagis kommer att hjälpa henne genom att följa mängden.. Men oftast här hemma klöks hon utav maten.. Potatismos är typ omöjligt med sås.. Popcorn äter hon men de är ju heller ingen mat.. Tycker de är så konstigt att hon äter vissa saker som ris men absolut inte mos liksom..
Som hon sa på tv att mat betyder ju så mycket det är liksom även nått socialt.. Usch
Vi fortsätter kämpa och tänker att de är inte många 15 åringar som håller på så .. Nån gång blir de väl bättre!

#estonia #nostalgi #80talet #adhd #matvägran #funktionshinder
#gbg

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aziza - 22 maj 2015 22:09

Godkväll! Denna arbetsvecka börjar dra sig mot slutet.. Har hunnit med både rättegång 2 dagars fotoutbildning o diverse annat.. De sistnämnda fotoutbildningen var väldigt intressant, lärt mig massa nytt och hade MYCKET praktiska uppgifter igår. Vilk...

Av Aziza - 20 maj 2015 22:11


Godkväll! Som rubriken lyder.. Är det Lill lördag? På sätt och vis Ja, för jag tog en fika med en vännina:) Det var typ 6 månader sen :/ Herregud! Men då vi båda har adhd hann vi att catch up på de 2 timmar vi pratade. Innan de lämna jag på dagis o...

Av Aziza - 19 maj 2015 22:14


Haft en förmiddag med en hel del jobb, som att kontakta husägare och ta ge lite statistik samt en del mailande.. När jag väl var klar tog jag tag i sorterandet. Funderat mycket idag kring skolbytet för min 12 åring och vill nog ändra där. Ringde äv...

Av Aziza - 18 maj 2015 21:44

Godkväll! Ställde in ett möte idag för tingsrätten höll på från 13-1750.. Men dom avkunnades efteråt så det var bra. Är dock extremt trött vill egentligen bara vakna upp ur denna mardröm. Usch så trött jag är, har sån enorm huvudvärk också. I övr...

Av Aziza - 17 maj 2015 20:17

Härliga söndag! Känns skönt att man hunnit med lite jobb och fått klart husbeskrivningen och ritning och bilder och budget på mitt nya husintag. Snart blir det film med familjen Jannibelle tror jag att den heter #skräck som jag älskar! Mannen lägg...

Skapa flashcards